ocelobetonové prefabrikované nosníky spřažené ve stojině (PCB-W)
Nosníky PCB-W čerpají z výhod technologie spřažení oceli s betonem ve stěně ocelového profilu. Speciálním zazubeným podélným tvarem výpalu dochází k zajištění vzájemného smykového spojení ocelové a betonové části nosníku a vysoké únavové odolnosti tohoto spoje. Spřažení v tažené oblasti průřezu umožňuje materiál umístit do míst jeho největšího využití s výsledkem hospodárnějšího využití oceli a větší únosnosti prvku. Využití zrcadlového podélného výpalu s minimalizací odpadu zefektivňuje výrobu, následná prefabrikace železobetonové části zajišťuje vysokou kvalitu finálního výrobku.
![]() |
![]() |
![]() |
Tuhá výztuž ½ profilu HEM | Tvar zazubeného podélného výpalu | Princip napjatosti u jednotlivých technologií spřažení |
Nosníky PCB-W jsou určeny pro nosné konstrukce silničních mostů, lávek pro pěší a mostů železničních. Nosníky vytváří hlavní nosný prvek s variabilním prostorovým umístěním a statickým systémem, kdy je po zhotovení spřažené monolitické železobetonové desky zajištěna potřebná únosnost mostu.
![]() |
![]() |
Možné použití v dopravní infrastruktuře | Axonometrický schématický řez mostem |
Touto technologií bylo již v minulém desetiletí realizováno několik desítek mostů převážně v Německu, v ČR se objevují první realizace od roku 2013. K technologii máme zakoupenou know-how, u těchto mostů v ČR jsme zajišťovali návrh a autorský dozor.
Pro sériovou výrobu byla vypracována výrobní řada těchto ocelobetonových nosníků pokrývající rozpětí 9 – 30 m.
V Galerii naleznete fotografie z výroby.
![]() |
Katalog PCB-W |